Nieuwjaarsdag & Valentijnsdag op de bank…

Gelukkig nieuwjaar! NOT!
Het is nieuwjaarsdag 2016 en ik word precies vandaag ongesteld. Wat een ontzettende domper! Ik had toch gehoopt op iets anders, zoals een positieve zwangerschapstest! Ik nestel me lekker op de bank met rooibosthee, rauwe chocolade, genoeg leesvoer en Pinterest…

Bijna drie maanden geleden was ik zes weken zwanger, slechts drie maanden na onze vakantie in Italië. Het voelde allemaal heel goed, ik had vertrouwen, maar toen was er vers rood bloed in de wc-pot… De korte twee weken dat we wisten dat ik zwanger was waren zó mooi, blij en dankbaar! We hebben onze ouders en beste vrienden vrij snel ingelicht over het mooie nieuws en vonden het fijn om dit verdrietige nieuws ook weer te kunnen delen en erover te praten met degene die ervan wisten. Ondanks de teleurstelling ben ik toch ook heel trots op mijn lichaam, ik hoef geen curettage en mijn lichaam regelt alles zelf. Ik merk dat Gerrit en ik beide alles gevoelsmatig vrij snel een plek kunnen geven en kunnen accepteren. We kijken weer vooruit!

 

Fast forward: Valentijnsgeluk!
Met Valentijnsdag voel ik me moe en nestel me opnieuw op de bank. Niet zonder reden: Vandaag ben ik opnieuw zes weken zwanger! Alweer vrij snel… Gaat het misschien té snel? Gaat het hartje dit keer wél kloppen? Het voelt precies zoals de vorige keer, is dat goed of niet? Het voelt onwerkelijk, maar opnieuw is dat vertrouwen er ook weer, het voelt goed… Ook al durf ik dat nog niet goed uit te spreken. Wietske van verloskundigepraktijk Dochter&Zn in Leeuwarden laat ons even binnen in m’n buik kijken (wat zijn de verloskundigen daar trouwens ontzettend lief!). Alles lijkt goed én er klopt al een heel klein hartje! We zijn nu al verliefd!

 

Yoga voor het eerste trimester
Ik heb het geluk geen last te hebben van de welbekende misselijkheid, maar ik ben vooral wat meer moe, so I go with the flow. Ik doe t/m week 10 af en toe een klein middagdutje. Yogales verzorgen gaat gelukkig ook goed en ik vind het heerlijk om zoals normaal flink in beweging te zijn. Ons kleine ‘frummeltje’ zoals we hem/haar noemen zit natuurlijk veilig weggestopt achter het schaambeen.
Als yogadocente weet ik precies welke houdingen en ademoefeningen nu extra fijn zijn, en doe een aantal hiervan nu dus extra vaak. Ik deel graag met jullie mijn favoriete yogaoefeningen speciaal voor het eerste trimester. Dit zijn tevens goede oefeningen die je kunt doen om je vruchtbaarheid te vergroten. Kies er één of allemaal, doe ze elke dag of af en toe! Doe alleen wat voor jou goed voelt, yoga doet nooit pijn!

 

Kleermakerszit (Sukhasana)
Een momentje bewust in de rust.

* Zit rechtop met een kussen of opgevouwen deken onder je billen zodat je fijner en makkelijker rechtop kunt zitten.
* Lees de volgende 3 stappen door en doe ze vervolgens met je ogen gesloten, je kunt niks fout doen.
IMG_5107
1 Observeer je lichaam en ontspan de spieren die je op dit moment niet nodig hebt: ontspan dus ook je kaken, gezicht, schouders, buik etc.
2 Voel hoe je  in- en uitademt, zucht of gaap eens, kun je de uitademing wat langer maken?
3 Leg je handen op je buik en stuur al je liefde en aandacht naar je (kindje in je) buik en doe dit zolang je dit fijn vindt.

 

Hart opener
IMG_5128Goodbye (ochtend)misselijkheid en angst! Deze oefening geeft ruimte, (ook mentaal, en is goed tegen misselijkheid en brandend maagzuur.

Deze oefening kun je doen vanuit kleermakerszit of op een stoel, het draait vooral om je bovenrug en borstgebied. Zit met aandacht rechtop (evt. op een kussen) en zet je handen achter je neer op je vingertoppen zodat je niet te veel naar achter hoeft. Lift dan je hart omhoog en rol je schouderbladen naar elkaar en omlaag op je rug. Kijk ook omhoog met je ogen, maar laat je kin een beetje ingetrokken zodat je nek lang blijft. Adem zo’n 6x in en uit. Blijf je hart optillen naar het plafond.

 

De vlinderhouding
IMG_5174IMG_5166
Voor een goede doorbloeding van je bekken en baarmoeder. Tevens haalt deze houding (emotionele) spanning weg uit het heup/bekkengebied.

Zit op een kussen of deken. Plaats je voetzolen tegen elkaar ongeveer 25 cm vanaf je billen en laat je knieën open hangen. Pak je enkels of onderbenen met je handen vast. Adem een keer diep in terwijl je je buik en rug opstrekt, wanneer je uitademt kom je eventueel met je rechte bovenlichaam een stukje naar voren om een beetje meer rekking in de heupen op te zoeken. Zeker als je onderrug- of bekkenklachten hebt: ga niet te diep! Adem richting je liezen en onderbuik en blijf hier zo’n 8-15 ademhalingen. Je rug mag wat rond worden en uiteindelijk kun je je hoofd laten hangen. Trek niet maar geef je lichaam tijd om wat te verzachten. Omdat je lichaam tijdens de zwangerschap het hormoon relaxine produceert (dat je gewrichten weker maakt) wil je niet te diep rekken. Kom rustig uit de houding en breng je knieën met je handen tegen elkaar voordat je verdergaat.


Legs-up-the-wall-pose
Op de kop tegen stress en dé truc tegen slapeloze nachten. Tevens ter bevordering van de vruchtbaarheid en innesteling door een verbeterde doorbloeding van je bekken & baarmoeder.

Leg een langwerpig kussen of een dik opgevouwen dekentje zo’n 10 cm van de muur. Ga aan de zijkant naast, maar wel tegen (!) je kussen of deken zitten. Probeer terwijl je achterover gaat liggen tegelijk de draaiing te maken: eerst één been omhoog en terwijl je indraait ook het andere been. Je ligt dan met je billen en onderrug op het kussen en je billen zijn net wel/net niet tegen de muur. Beenopties: recht omhoog of in spreidstand. Armopties:  liggend naast je of handen op je buik. Blijf hier zo lang als je fijn vindt! Kom rustig uit de houding zoals je erin ging en blijf even op je linkerzij liggen voor je verder gaat..

IMG_5084IMG_5085IMG_5093

 

 

 

 

 


Childspose (Balasana)
Voor vertrouwen & ontspanning en fijn voor je rug.

IMG_5135IMG_5132Zorg voor een zachte ondergrond, bijv. bed/bank of yogamat en pak een stevig kussen om op te hangen.
Ga op je onderbenen/hakken zitten, schuif je knieën uit elkaar naar wijder dan je heupen en schuif je grote tenen juist tegen elkaar. Leg het kussen tussen je benen en ga erop liggen met je buik en borst en één wang. Je kunt je armen onder je houden, of leg je armen naar achter. Blijf hier zo lang als je fijn vindt en adem rustig naar je rug, buik en flanken. Wissel halverwege na zo’n 8 ademhalingen ongeveer nog even van wang. Hoe meer je buik groeit hoe meer je ruimte kunt maken bij je buik door je knieën wijder te leggen en je kussen wat verder weg.  


Savasana linkerzij  

Bewust ontspannen liggen.
IMG_5157
Elke ‘normale’ yogales wordt afgesloten met bewust liggen op de rug, maar voor zwangeren adviseren we liggen op de linkerzij i.v.m. de ligging van de baarmoeder en jouw hart die op die kant een betere bloedcirculatie geeft naar de baby. Doe vooral een kussen tussen je knieën en onder je hoofd, om je bekken, rug en nek zoveel mogelijk recht te houden. Blijf hier een paar minuten.

 

Namasté!
Rianne

Laat je me weten hoe de oefeningen voor jou voelen?

Liefs Rianne

Over Rianne

Als yogadocente en eigenaresse van de drukstbezochte yogaschool van het noorden is Rianne altijd op zoek naar de meest natuurlijke en bewuste levensstijl (én nu zwangerschap) rondom de drukte van haar bedrijf. Naast haar persoonlijke verhaal lees je ook haar (yoga)tips! www.club-yoga.nl

Alle blogs van Rianne →

Reacties op deze blog

Discussie zien we graag, maar wel met respect voor elkaar. Je kunt reageren met achterlating van je e-mailadres en je voor- en achternaam. Om de toegankelijkheid en leesbaarheid van de discussie te bevorderen geldt een maximale reactielengte van 400 woorden. Upload geen foto’s groter dan 500kb!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *