10 jaar KraamZus!

Header nieuwsbrief Zus jubileum (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zus Berger (directeur en oprichter van KraamZus):
‘Als meisje van zeven jaar ging ik op kraamvisite bij mijn oom en tante die net hun tweede dochter hadden gekregen. Vol verwachting zat ik op de bank te wachten op het moment dat ik de baby mocht vasthouden. Naar dit moment had ik uiteraard al weken uitgekeken. Helaas werd mij door een ietwat strenge zuster verteld dat dat nu niet de bedoeling was, want het kleine meisje sliep nu lekker in haar wiegje. Teleurgesteld heb ik toen besloten dat ik later zelf zo’n zuster (ik wist toen niet dat het een kraamverzorgende heette) ging worden. Dan kon ik mooi de hele dag die kleine baby’s vast houden!

En zo is het ook gegaan. Op mijn 16e begonnen met de opleiding en op mijn 19e had ik een baan als kraamverzorgende. Rond de geboorte van mijn eigen oudste zoon ben ik geswitcht van baan. Maar uiteindelijk bleek de liefde voor het vak kraamzorg bij mij zo groot dat ik besloten heb mijn eigen organisatie op te zetten.

19 mei, is het tien jaar geleden dat de eerste KraamZus-baby is geboren. Baby Meike is toen geboren en Gertina Volkers-Berger (inderdaad, mijn nichtje en het meisje die ik toen ik zeven jaar was niet vast mocht houden;-)) heeft die eerste baby en haar ouders acht dagen verzorgd. We vieren vandaag dus het tienjarig bestaan van KraamZus!

Time flies
Tien jaar alweer. ‘Time flies when you’re having fun’, zeggen ze in het Engels en zo heb ik het zelf ook ervaren. Wat is er veel gebeurd en wat hebben we veel baby’s met hun families mogen verzorgen. Ik had tien jaar geleden niet bedacht en verwacht dat KraamZus het zo goed zou gaan doen. Zonder te overdrijven ben ik natuurlijk MEGA trots op ‘mijn’ organisatie!

Succesfactoren
Heel vaak is mij gevraagd waar het succes van KraamZus aan te danken is.  Volgens mij is het een juiste mix van een aantal factoren. Het begint met een visie op hoe je het wilt gaan doen; die van mij is helder. Eén kraamverzorgende voor de hele kraamweek. Geen wisseling. Dit is niet een loze kreet, maar een belofte naar de cliënt die we ook echt nakomen. Verder wil ik geen grote logge organisatie zijn, maar wil ik korte lijnen in de organisatie. Korte lijnen voor de jonge gezinnen, voor onze ketenpartners en voor de medewerkers. Uitstraling is ook heel belangrijk. Niks zijn en niks lijken is 2x niks. Deze wijze uitspraak heb ik me ter harte genomen en altijd ook geïnvesteerd op de look en feel van de organisatie. De buitenkant dus, want dat is wat men het eerst ziet.

Hulde aan onze kraamzussen
Maar goed, laat heel duidelijk zijn dat je van alles kunt verzinnen, met de juiste visie en uitstraling, maar het gaat uiteindelijk om de vrouwen die de kraamzorg daadwerkelijk geven. Mijn kraamzussen! Zij verdienen wat mij betreft vrijwel alle credits van ons succes! Vakvrouwen zijn het, die keer op keer met dezelfde passie als ik, jonge ouders met hun pasgeboren kindje begeleiden in de eerste spannende dagen. Zij creëren keer op keer de geborgenheid en veiligheid zodat jonge ouders het vertrouwen krijgen in de verzorging van hun kind.

Pluim
Ik wil dan ook alle kraamzussen ontzettend bedanken voor hun inzet. Zonder jullie was het opbouwen van KraamZus niet mogelijk. Daarnaast wil ik ook hun managers bedanken. De regiomanagers zijn het aanspreekpunt voor de kraamzussen maar ook voor de gehele geboorteketen in hun regio. Deze managers zijn ook hardwerkende dames die zeker niet alleen tijdens kantoortijden werken. 24/7 zijn ze bereikbaar om problemen direct mee op te pakken. Super!

En de dames op kantoor zijn ook heel belangrijk. Het stuk planning; kraamzorg is een niet te plannen business zeg ik altijd, dus het is een hele klus. Maar ook alle administratie, financiën, HRM, loonadministratie, marketing & communicatie, opleiding, kwaliteit… en ga zo maar door. Iedereen draagt zijn steentje bij aan de complete organisatie en is daarom belangrijk! Bedankt dames!

Een man in huis
Ook wil ik onze enige man in de complete organisatie met alleen maar vrouwen benoemen en bedanken. In 2012 heb ik besloten om samen met Mark KraamZus verder te laten groeien. Voor mij de juiste beslissing. Als kraamverzorgster ligt mijn expertise bij het vak, maar een organisatie runnen en zeker als die groter wordt, is een heel ander ding. Vandaar dat ik Mark’s hulp nu alweer bijna vijf jaar geleden heb ingeroepen en dat gaat nog steeds naar volle tevredenheid voor ons beiden. De taakverdeling is als volgt: ik doe samen met de managers en uiteraard de kraamzussen de voorkant. Mark draagt, samen met de administratie & financiën zorg voor de achterkant van de organisatie. En zoals het in een normaal huwelijk is, is het ook in ons zakelijke huwelijk zo dat Mark zich niet met de voorkant mag bemoeien maar ik uiteraard wel met de achterkant 😉

Alle verloskundigen bedankt voor jullie vertrouwen de afgelopen tien jaar in mijn organisatie. Ik vind het super om met jullie samen te mogen werken! Hetzelfde voor de overige leden in de geboortezorgketen.

Tot slot mijn grootste dank voor alle gezinnen die ons het vertrouwen hebben gegeven dat wij hun kraamzorg mochten leveren!

Als ik hier nog even zit te bedenken hoeveel baby’s, na onze eerste baby Meike, met veel liefde en met dezelfde passie voor het vak als ik kraamzorg van één van mijn kraamzussen hebben gehad, heb ik tranen in mijn ogen. Trots!’

handtekening_zus